کاهش خطر ابتلا به گلوکوم با مصرف متفورمین

 29 می 2015- با توجه به تحقیقات جدید، متفورمین دارویی که برای کنترل دیابت نوع  2 تجویز می شود، می تواند خطر ابتلا به  گلوکوم را کاهش دهد.

نتایج مطالعه ی ده ساله ای که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام گردید، نشان می دهد ابتلا به گلوکوم با زاویه ی باز، در افرادیکه  از متفورمین استفاده می کنند  بطور متوسط 25 درصد کاهش می یابد.

گلوکوم یا آب سیاه یکی ازعوارض نسبتاً شایع دیابت است  که بر اثر رتینوپاتی دیابتی ایجاد می شود.  این بیماری به دلیل فشار ایجاد شده از مایع اضافی بروی عصب بینایی در پشت چشم بوجود می آید.  محققان به بررسی بیش از 150 هزار فرد مبتلا به دیابت که 5893 نفر از آنها  به گلوکوم با زاویه ی باز مبتلا شدند، پرداختند. در طول ده سال محققان تعداد افرادیکه از داروهای دیابت استفاده  می کردند را ثبت نمودند.  بر این اساس، 40 درصد از شرکت کنندگان ازمتفورمین ، 31 درصد از سولفونیل اوره ها، 23 درصد از تیازولیدین دیون ها، 2.4درصد از  مگلیتینید  و 22.6درصد از انسولین استفاده می کردند.

محققان دریافتند خطر ابتلا به  open-angle glaucomaدر افرادیکه بیشترین مقدار متفورمین   برای آنها  تجویز شده بود (1110 گرم دردو سال) به میزان 25 درصد کاهش می یابد.

 علاوه بر این  دانشمندان دریافتند به ازاء هر یک گرم تجویز بیشتر متفورمین میزان  0.16درصد خطر ابتلا به  بیماری گلوکوم زاویه ی باز کاهش می یابد.

 گلوکوم یا آب سیاه  یکی از علل اصلی نابینایی درسراسر جهان است. گلوکوم زاویه ی باز در سالهای آخر میانسالی در افراد  بروز می کند. پرفسور جولیا ریچاردز استاد چشم پزشکی وعلوم بینایی در دانشگاه میشیگان می گویدما تصور می کنیم داروهایی که محدودیت  کالری را نظیر متفورمین  تقلید  می کنند ممکن است  خطر گلوکوم را کاهش دهند.

دکتر ریچاردز می گوید: فواید متفورمین درجلوگیری از ابتلا به گلوکوم تنها به افراد  دیابتی محدود نمی شود، یک  فرم اقتباس شده از این دارو میتواند به ابداع درمانهای موثری  برای گلوکوم برای همه ی افراد منجر شود، اما از آنجائیکه این نتایج از بررسی افراد دیابتی حاصل شده است، کارهای تحقیقاتی بیشتری باید در این زمینه انجام شود تا مشخص گردد این دارو تنها  برای جلوگیری از پیشرفت گلوکوم درکسانیکه  درحال حاضر به این بیماری مبتلا هستند، قابل استفاده است یا برای  افراد غیر دیابتی نیز می تواند بکار گرفته  شود.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/may/metformin-could-reduce-risk-of-glaucoma-98360002.html